RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Mata
pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Kelas
|
6
Bestari
|
Tarikh/ Hari
|
28 Julai 2012 ( Isnin )
|
Masa
|
7.20 – 8.20 pagi
|
Bilangan Murid
|
32 orang
|
Tema
|
Sejahtera Sepanjang Usia
|
Tajuk
|
Makanan Dijaga, Hidup Cergas,
Kesihatan Terpelihara
|
Fokus Utama
|
4.1
Aras 1 (ii) Menyuarakan
pendapat atau pandangan
sesuatu isi.
|
Fokus Sampingan
|
4.1
Aras 1 (ii) Menjelaskan persoalan berdasarkan teks
yang dibaca.
|
Objektif
|
Pada akhir
pengajaran dan pembelajaran murid-murid akan dapat:
1.Menyuarakan pandangan tentang
kesan tidak
melakukan aktiviti fizikal seperti senaman.
2.Menjawab soalan pemahaman berdasarkan
teks
yang dibaca.
|
Pengetahu sedia ada
|
Murid .sudah
didedahkan tentang kepentingan menjalani
senaman
|
Sistem Bahasa
|
Kata Majmuk,
Tanda Baca
|
Pengisian Kurikulum
|
1.
Ilmu -
Pendidikan Jasmani dan Kesihatan
2.
Nilai
Murni - Menjaga kesihatan
3.
KBT - Kemahiran berfikir – Menyatakan
sebab
Menjana idea
|
Bahan bantu menjagar
|
Gambar makanan dan gambar orang
obesiti, gambar piramid makanan, gambar piramid aktiviti, lembaran kerja lagu “Makan”
|
Langkah/
Masa
|
Isi
kandungan
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan/
Nota
|
|||||
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||||||
(Set
Induksi)
(5minit )
|
Gambar wanita dan budak obesiti.
Mengaitkan
gambar dengan tajuk pelajaran.
|
Guru mempamerkan gambar makanan dan orang obesiti
Guru
menyoal murid tentang gambar
Guru meminta
murid mengaitkan gambar dengan tajuk pelajaran
|
Murid
melihat gambar yang dipamerkan oleh guru.
Murid memberi
respon soalan yang diberi oleh guru.
Murid
mengaitkan gambar dengan tajuk pelajaran.
|
Strategi/Teknik
Penyoalan
seluruh kelas
Menghubungkait
BBM: Gambar
makanan dan gambar orang obesiti
|
||||
Perkembangan
Langkah 1
(15minit
)
|
Meneliti
piramid makanan dan membezakan dengan piramid aktiviti
|
Guru
meminta murid meneliti maklumat yang terdapat dan dipaparkan dalam piramid
aktiviti.
Guru
meminta
|
Murid
meneliti maklumat yang terdapat dalam piramid aktiviti
Murid
menyatakan perbezaan antara piramid aktiviti
|
Strategi/Teknik
Memerhati
dan membandingbeza
|
||||
murid
membezakan piramid aktiviti dan piramid makanan.
Guru
meminta murid menyenaraikan langkah menjaga kesihatan selain patuh kepada
piramid makanan dan aktiviti
|
dan piramid
makanan.
Murid
menyenaraikan langkah –langkah untuk mengawal kesihatan selain patuh kepada
piramid aktiviti dan piramid makanan
|
BBM –
Gambar piramid makanan dan piramid aktiviti
|
||||||
Langkah 2
( 15
minit )
|
Menyenaraikan
aktiviti yang tidak aktif dan perlu dikurangkan
Memberikan kesan
yang akan berlaku jika tidak melakukan aktiviti fizikal.
|
Guru
membahagikan murid kepada 6 kumpulan.
Guru
meminta murid berbincang dan menyenaraikan aktiviti yang tidak aktif dan
perlu dikurangkan.
Guru
meminta murid menyenaraikan kesan yang
akan berlaku jika tidak melakukan aktiviti fizikal.
Guru
meminta murid membentangakan hasil perbincangan.
Guru
membuat kesimpulan tentang hasil
perbincangan
|
Murid
berbincang dalam kumpulan tentang
aktiviti tidak aktif dan perlu
dikurangkan.
Murid
menyenaraikan kesan yang berlaku jika
tidak melakukan aktiviti fizikal .
Wakil
setiap kumpulan membentangkan hasil
kerja dalam kumpulan masing-masing.
Murid
lain mendengar dengan teliti .
|
Strategi/Teknik
Aktiviti
kumpulan/
Perbincangan
Pembentangan
hasil kerja kumpulan
BBM:
Lembaran
kerja ,
gambar piramid makanan dan piramid aktiviti
|
||||
Langkah 3
(20 minit)
|
Bersoal
jawab tentang cara untuk mengekalkan kesihatan
Menjawab
soalan pemahaman
|
Guru menyoal murid tetang cara-cara untuk mengekalkan kesihatan berdasarkan piramid aktiviti dan piramid makanan.
Guru mengdarkan soalan pemahaman. Aktiviti Pengayaan Mencari kata majmuk yang telah mantap penggunaannya dalam petak huruf. |
Murid
menerangkan tentang cara-cara untuk mengekalkan kesihatan berdasarkan piramid
aktiviti dan piramid makanan.
Murid
menjawab soalan pemahaman yang diedarkan oleh guru.
Aktiviti Pengayaan Mencari kata majmuk yang telah mantap penggunaannya. |
BBM:
Lembaran kerja , latihan pengukuhan, latihan pengayaan
|
||||
Penutup
( 5 minit)
|
Memperdengarkan
lagu
Rumusan /
nilai murni daripada tajuk
|
Guru
memperdengarkan lagu.
Guru meminta murid menyenaraikan penyakit kronik yang berpunca daripada tidak mengawal pemakanan dan kurang aktif.
Guru
memberi nasihat menjaga kesihatan
dengan mengawal pemakanan dan sentiasa aktif serta selalu melakukan senaman
untuk mengelakkan pelbagai penyakit dan obesiti.
Guru
meminta murid merumus dan menyatakan nilai yang diperoleh
|
Muridmendengar lagu.
Murid menyenaraikan penyakit yang kronik akibat tidak mengawal pemakanan dan tidak aktif.
Murid merumus tajuk pelajaran dan menyatakan
nilai berdasarkan tajuk yang dipelajari.
|
Strategi/Teknik
Mendengar
lagu
Merumus
dan menyatakan nilai
BBM:
Gambar Kesan akibat tidak menjaga kesihatan
|
||||
sharing is caring. thank you...
ReplyDeleteTerima kasih Mazni Shuhada
ReplyDeleteTahniah, semoga blog cikgu dapat dimanfaatkan oleh semua, Insya Allah.
ReplyDelete